Cine e tare ca muntele la Retezat Maraton?

Startul intarziat

M-am trezit la 6:00 am sa ma pregatesc pentru startul probei Zimbru de la Maratonul Retezat (23km +1850m D). Startul a fost anuntat initial la ora 7:30 insa datorita vremii ploioase s-a amanat cu o ora.

M-am dus cred eu, pregatita pentru prima mea experienta la Retezat Maraton, avand multe alergari cu diferenta de nivel la activ mai ales vara aceasta. Am fost increzatoare in conditia mea fizica, am avut echipamentul corespunzator si psihic eram pregatita pentru cursa.

Vremea era ploioasa, mohorata, iar organizatorii isi faceau griji pentru conditiile meteo de la altitudine. Startul a fost dat la ora 8:30 pe ploaie, timp in care am inceput urcarea. M-am simtit bine, comparativ cu ultimul concurs din Bucegi, Maraton 7500, proba de 1600. In saptamana de dinainte am avut grija sa ma odihnesc, inclusiv in seara de dinainte de concurs; 2 pastile de melatonina inainte de somn au ajutat sa dorm adanc in cort si sa ignor latratul cainilor si muzica enervanta de radio care se auzea de la un cort din apropiere in jurul orei 23:00.

Imi amintesc si acum entuziasmul pe care il simteam in mine pentru provocarea ce avea sa urmeze. Ma simteam pregatita si foarte prezenta, concentrata! Iar starea aceasta m-a insotit pe toata durata cursei, pana pe Vf. Retezat (2482m) unde am reusit sa ajung, estimez eu, in aproximativ 2h, fiind a4a fata ajunsa pe varf (timpul exact pana la PC1 nu mi-l cunosc).

La PC1 m-am oprit sa imi alimentez flaskul, m-am repezit in cateva bucatele de mere si un biscuite si am intrebat care imi este pozitia in clasament. Dupa care am continuat sa alerg. Dupa cativa km, primul voluntar pe care l-am vazut cu un telefon in mana, m-a intrebat “Dar tu, ce cauti aici?” Am ramas surprinsa. Acesta continua “Alergi pe traseul de maraton. Vrei sa continui? Esti oricum a4a fata ajunsa pe traseu.” I-am raspuns ca doresc sa alerg pe traseul de semimaraton pentru care, evident, trebuia sa ma reintorc la PC1.

Punctul culminant

Din acel moment am simtit ca m-a lovit ceva in cap. Nu mi-a venit sa cred ca am reusit sa ratez bifurcatia si ca ABSOLUT NIMENI de la PC1 nu m-a redirectionat in nici un fel desi intrebasem de clasament si numarul imi era la vedere. Intersectia de trasee din punctul meu de vedere nu a fost semnalizata corespunzator, astfel incat si cei care participa pentru prima data la acest concurs in cele mai grele conditii meteo de cand se organizeaza acest eveniment, sa nu-si rateze traseul.

M-am intors din drum si am continuat sa alerg enervata de intamplare, catre PC1 sa pot reveni pe traseul de semimaraton. Si asta pana cand, surpriza, m-am trezit pe jos. Tot ce imi amintesc este faptul ca trecuse un maratonist pe langa mine, l-am lasat sa treaca, am intors capul si intr-o fractiune de secunda eram pe jos. Piriorul drept imi amortise complet, nu-l puteam indoi, m-am tras cu greu de pe poteca. Am avut un moment in care mi s-a facut rau instant si m-am intins pe iarba si pe pietrele ude de langa poteca. Mi-a venit sa tip de durere si de nervi, mi se parea absolut ireal ce se intampla. Pantalonii imi erau rupti in genunchi, pe dedesubt se vedea sange, nu-mi puteam misca piciorul iar eu ma aflam intr-o stare de rau si frig.

Maratonistii care treceau pe langa mine ma tot intrebau daca sunt bine, daca am nevoie de ceva. Am stiut ca din acel moment nu mai eram in stare sa continui. Pe traseu s-a oprit langa mine Codrea Gheorghe Silip sa ma intrebe daca doresc sa anunte Salvamontul; cabana lor era in zona, eu trecusem de ei cu ceva timp inainte. L-am rugat frumos sa le spuna sa trimita pe cineva sa ma ajute sa ajung la cabana. Mi-am revenit din soc, mi-am dat jos foita si mi-am pus o geaca si manusile uscate din rucsac.

Gazduire de 5 stele la Salvamont

Ii multumesc lui Remus de la Salvamont ca a venit dupa mine si ca a avut grija de mine in orele petrecute acolo. Si Cristinei care isi facea griji foarte mari pentru riscul de hipotermie si a carei haine de schimb m-au ajutat enorm. Nu ma puteam gandi la nimic in mod deosebit. Mintea imi era goala insa pe alocuri imi apareau pe retina momentele cazaturii. Mi-a luat aproximativ o ora sa imi revin din socul termic. Piciorul inca il simteam amortit, imi era greu sa il misc. Timp de aproximativ 5 ore s-au adunat 9 persoane la Salvamont, abandon de cursa din cauza vremii

Dupa ce toata lumea s-a stabilizat, a trebuit sa ne reimbracam cu hainele ude fiindca nu aveam alte haine uscate de schimb, si sa parcugem coborarea de aproximativ 1h30minute pana la primul punct de evacuare. In tot acest timp ploaia a reinceput si am ajuns iar uzi la masina de Salvamont cu care am mers aproximativ 2h pana la zona de start.

Remus si Cristina au fost niste ghizi minunati. Iar domnul glumet de la Salvamont (a carui nume nu mi-l mai amintesc) care a incurajat toti concurentii cu glume ba dulci ba sarate, a avut bunavointa sa ne serveasca cu salam, branza si paine cand le-am cerut ceva de mancare. Iar ceaiul acela cald din plante m-a linistit la propriu.

De ce sa alergi in Retezat?

Retezat Maraton a fost un concurs organizat un pic pe fuga, iar aceste aspecte s-au observat in micile detalii ale cursei. Inainte sa ma inscriu la concurs parerile a catorva prieteni au descris traseul ca fiind frumos, dificil, insa per ansamblu un concurs a caror organizare nu le place. Insa cu toate acestea, m-as intoarce sa alerg in Retezat si asta fiindca am o cursa de terminat care sper sa se incheie cu aucces data viitoare!

Insa cred ca motivul real sunt de fapt placintele acelea cu branza super bune de la finish, pe care dupa atatea ore de stat pe drum, am reusit sa le gust si eu intr-un final.

Ce trebuie sa stii despre Retezat Maraton

1. Siteul concursului este foarte rudimentar motiv pentru care este greu sa iti aduni informatiile mai ales daca navighezi de pe mobil; documenteaza-te si din alte surse.
  2. Daca decizi sa te prezinti la start in conditii de vreme ploioasa, echipamentul obligatoriu nu este suficient. Iti recomand sa iti iei cel putin o bluza si o geaca extra sa te schimbi atunci cand simti ca ti se face frig, inclusiv manusi impermeabile si buff.
  3. Poarta incaltaminte cu o aderenta si stabilitate buna; pietrele din Retezat sunt foarte inselatoare.
  4. Din punctul meu de vedere traseele din Retezat nu sunt pentru incepatori. Cred ca este nevoie de experienta montana si de alergare mid-level sa poti face o cursa OK. Daca ai facut cateva trasee in mers, la lejereala prin Retezat, asta nu inseamna ca poti sa si alergi trasee de minim +2000m DIF mai ales in conditii climatice nefavorabile.
  5. Sa ai echipamentul necesar si o pregatire fizica minima. Chiar daca nu am reusit sa parcurg tot traseul, conform experientei indraznesc sa cataloghez Retezat Maraton ca fiind un concurs cu grad considerabil de dificultate pe vreme buna si cu risc mare de accidentare pe vreme ploioasa.
  6. Retezat Maraton pune la dispozitie 2 curse de SkyRace care merita alergate macar odata in calitate de alergator montan. Acceptati provocarea!
  7. Langa zona de Start este o zona de campare decenta unde chiar daca visezi in fiecare seara ca vine ursul (asa cum mi s-a intamplat mie) sunteti in siguranta. Toaleta si dusurile sunt aproape de zona de campare care in principiu nu este foarte mare insa sunt cateva optiuni de cazare si in zona, destul de aproape de start.

Share the joy

2 comments for “Cine e tare ca muntele la Retezat Maraton?

1. August 5 at 4:03 PM

Personal am experimentat cel mai dificil skyrace și l-am terminat sub toți timpii impuși inițial pe o vreme crâncenă, dar și cu sute de cadre prinse sub lentilă. 🦕😎

A fost un test pentru 2×2 pe care l-am trecut, dar nu îmi dă aripi, muntele este înșelător, iar noi, puncte în peisaj. Ne vedem la Bâlea și fie să avem vreme frumoasă și să fim sănătoși, să ne bucurăm de experiență în pași alergăcioși. 🐥🌠

Un mic sfat… nu rata să îți pui harta pe ceas, deseori ajută, mai ales în puncte cheie critice, am pățit-o. Deși de data asta nu am avutt harta pe ceas, traseul de maraton a fost suficient marcat, dublat de stegulețe și puncte roz printre cele ale marcajelor turistice. 🤸🌧️

2. Dragoș
    August 6 at 5:23 AM

Dragă Andreea, În primul rand vreau să subliniez faptul că inclusiv la ședința tehnica s-a subliniat faptul că probabil Retezat Maraton e cel mai tehnic concurs din cele cuprinse în Circuitul Carpaților. Deci atenție la parcurgere. În al doilea rând un voluntar nu are de unde să știe dacă un concurent cunoaște sau nu traseul. Dacă nu cunoști întrebi, te informezi. Și mai doresc să arat ca fiecare voluntar avea telefon. Trebuie doar să întrebi. Eu personal așa fac și nu am avut probleme în mai mult de 10 ani de concursuri. Oricum totul e bine când se termina cu bine. Am reținut ceea ce ai semnalat. Să ne revedem cu bine.